cover_slow_change.jpg "Over ontwerpen en bouwen van slimme organisatiestructuren, cultuurverandering leiderschapsontwikkeling en betere prestaties!"
- Info Slow Change

Uitgelicht artikel

Webinar 'Ruimte voor de professional en resultaatgerichtheid bij de Hogeschool'

Samen met SIOO en Fontys Hogescholen verzorg ik een Webinar over deze succesvolle organisatie innovatie. Kijk verder en klik op de link de uitzending te zien.

‘Het goede aan de aanpak, is dat we hebben geleerd naar de onderwijsprocessen te kijken vanuit een meer bedrijfskundige bril. Daar zijn we niet zo goed in, in het onderwijsveld. De aanpak met werkgroepen, waarin docenten in een leerproces zijn gebracht om met deze bril tot een gedegen en vernieuwend organisatieontwerp te komen is heel interessant. Hier hebben zij geleerd – binnen door het MT aangereikte kaders – de werkprocessen binnen het onderwijs te analyseren, te ontdekken welk regelvermogen nodig is om zowel de prestaties van de school als de professionele ruimte voor de docent te verbeteren.' (Harrie van de Ven, directeur Fontys Hogeschool, PABO)

De aanleiding eens wat diepgaander naar de organisatiestructuur van een hogeschool te kijken, is het gevoel van de directie, dat de problemen in zijn organisatie niet alleen te maken hebben met de invoering van allerlei onderwijsvernieuwingen, maar waarschijnlijk complexer zijn en ook iets te maken moeten hebben met het ‘systeem’. De onderwijsvernieuwingen zijn noodgedwongen voor een deel topdown ingevoerd. Medewerkers zijn daarbij nog niet erg betrokken geweest, maar hebben de veranderingen wel moeten implementeren. Ten aanzien van het oppakken van meer verantwoordelijkheid en het creëren van meer samenwerkingsgedrag tussen docenten, is wel een professionaliseringstraject ingezet. Dit heeft echter nog maar weinig resultaat gehad. Men realiseert zich, dat een belangrijk dilemma moet worden overwonnen: de complexiteit van de organisatie is zodanig toegenomen, dat centrale sturing onvoldoende is. Decentrale sturing leidt echter tot een grotere complexiteit op de werkvloer, waarbij gedrag wordt opgeroepen centraal bij te sturen: wanneer men er onderling niet uitkomt, verwacht men van de leiding dat deze ingrijpt of normen stelt.

Samen met medewerkers en management is een nieuw organisatiestructuur uitgewerkt, gebaseerd op multidisciplinaire docententeams. De start van het verandertraject bestond uit de opstelling van een integrale visie van het MT. Deze visie is in een brede conferentie met alle medewerkers gedeeld en becommentarieerd. Vervolgens is de globaal ontwikkelde structuur samen met medewerkers tot in detail uitgewerkt, waarbij alle collega’s intensief werden betrokken. In zeer korte tijd, binnen een jaar, werd de nieuwe structuur ingevoerd.

www.onlineseminar.nl


Vorige pagina



Copyright 2024 © Frank Verschuur | Disclaimer | Contact | Credits